یزدفردا: برخی منابع در رهبری مقاومت فلسطین نکات مفصلی را درباره پیشنهاد ارائه شده میانجی‌گران به حماس فاش و موضع این جنبش را در قبال آن اعلام کردند.

به گزارش یزدفردا: این پیشنهاد شامل سه مرحله است که هر مرحله ۴۲ روز به طول می‌انجامد.

مرحله نخست: این مرحله مبتنی بر بازگشت تدریجی آوارگان غیرنظامی به شمال نوار غزه است، بدون اینکه تعداد آنها مشخص شود. پیشنهاد قبلی شامل بازگشت روزانه ۲۰۰۰ آواره بود. این مرحله همچنین شامل ایجاد مسکن‌های موقت در منطقه شمالی با نظارت تیمی از سازمان ملل متحد برای بازگشت امن آوارگان است.

طی این مرحله، همچنین روزانه ۵۰۰ کامیون کمک‌رسانی وارد خواهد شد که بخشی از آن به منطقه شمال اختصاص می‌یابد و شامل چادر و کانکس می‌شود تا زمانیکه بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی و درمانی، نانوایی‌ها و همچنین زیرساخت‌های شبکه های راه، آب، برق، فاضلاب و ارتباطات بازسازی شود، علاوه بر این تجهیزاتی برای آواربرداری وارد شود.

این پیشنهاد همچنین شامل این است که نظامیان اسرائیلی «در خارج از مناطق پرجمعیت» مستقر شوند و به مناطقی که این رژیم روی نقشه مشخص می‌کند، تغییر مکان دهند.

اما حماس این پیشنهاد را رد کرد و اصطلاح «خارج از مناطق پرجمعیت»" را اصطلاح ضعیف و نادرستی دانست که به این رژیم حق کنترل مناطق و تشکیل منطقه حائل را می‌دهد، اما در عین حال حماس با حضور نیروهای اشغالگر در مرز موافقت کرد تا پس از آن عقب‌نشینی و خروج کامل از آن انجام شود.

پیشنهاد مذکور همچنین پذیرش گشایش خیابان‌های الرشید و صلاح الدین توسط رژیم اسرائیل را دارد، مشروط بر اینکه نظامیان اسرائیلی در ۵۰۰ متری آنها مستقر شوند.

حماس این موضوع را نیز نپذیرفت و در عوض خواستار عقب‌نشینی تا جاده صلاح الدین و خروج از خیابان الرشید شد، به نحویکه نیروهای اسرائیلی در مرحله اول در تقاطع «نتزاریم» مستقر شوند، اما در پایان این مرحله، همه نیروها به خارج از مرزها عقب‌نشینی کنند.

همچنین در مرحله اول، این پیشنهاد شامل آزادی ۴۰ اسیر اسرائیلی اعم از زنان، کودکان و سالخوردگان در ازای آزادی ۹۰۰ اسیر فلسطینی از جمله ۱۰۰ زندانی محکوم به حبس ابد است.

المیادین به نقل از منابع در رهبری مقاومت در این گزارش نوشت: در مورد موضوع زندانیان نیز به گفته منابع دو مشکل وجود دارد، اولا رژیم اسرائیل خواستار آزادی ۴۰ زندانی شد و گفت اگر تعداد کافی از کودکان، زنان و سالخوردگان نبود، در آن صورت آزادی همه مردان اسیر را خواستار می‌شود و حماس این موضوع را رد کرد. دوما، این پیشنهاد شامل حق اسرائیل برای انتخاب زندانیان حبس ابدی است که حماس نیز با آن مخالفت کرد.

مرحله دوم: این مرحله شامل توافق میان دو طرف برای «آزادی همه اسرای اسرائیلی و بازگشت به آرامش پایدار» است.

اما حماس اصطلاح «آرامش پایدار» را نا مشخص دانست و تاکید کرد که مرحله دوم هیچ متنی را درباره آتش‌بس یا عقب‌نشینی کامل دربرنگرفته است. همچنین مرحله دوم تعداد اسرای فلسطینی را نیز شامل نشده است.

مرحله سوم: این مرحله شامل تبادل اجساد و بقایای کشته‌شدگان اسرائیلی و شهدای فلسطینی است.

به نوشته المیادین، این توافق به طور کامل توسط مصر، قطر و ایالات متحده تضمین شده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا